Mamat , Arifin
(2006)
Pendekatan dan kaedah pendidikan di dalam al-Qur’an.
In: Seminar Kebangsaan Inovasi Pedagogi, 27-28 March 2006, Bukit Keluang Beach Resort, Besut, Trengganu.
![[img]](http://irep.iium.edu.my/style/images/fileicons/application_pdf.png)  Preview |
|
PDF (Pendekatan Dan Kaedah Pendidikan Di Dalam Al-Qur’an)
- Published Version
Download (5MB)
| Preview
|
Abstract
Al-Qur’an merupakan sumber teragung dan terpenting bagi umat Islam dalam pelbagai bidang termasuk pendidikan. Kertas kerja ini membincangkan kandungan Al-Qur’an mengenai bidang pedagogi, secara khususnya beberapa aspek pendekatan dan kaedah pengajaran. Kajian ini mendapati bahawa Al-Qur’an menggunakan pelbagai pendekatan dan kaedah dalam mendidik manusia. Pendekatan dan kaedah yang digunakan seharusnya diketahui oleh pendidik dan wajar dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Actions (login required)
 |
View Item |