Hashim, Rosnani (2002) Investigation on the teaching of critical and creative thinking in Malaysia. Jurnal Pendidikan Islam, 10 (1). pp. 39-56. ISSN 0127-5153
|
PDF (Investigation on the teaching of critical )
- Published Version
Download (5MB) | Preview |
Abstract
Artikel ini merupakan satu tinjauan literatur menyentuh kajian yang pernah dijalankan di Malaysia berhubung dengan pengajaran kemahiran berfikir kritis dan kreatif. Literatur yang ditinjau terbatas kepada institusi pendidikan tinggi awam di Lembah Klang dan Bahagian Penyelidikan dan Perancangan Pendidikan, KPM. Kajian ini dibahagikan kepada empat bahagian: (a) guru dalam perkhidmatan dan pra-perkhidmatan; (b) pendidikan menengah; (c) pendidikan rendah; dan (d) kemahiran kreatif. Kajian mendapati bahawa metodologi yang lazim digunakan adalah metodologi empiris, walaupun ada segelintir yang menggunakan kaedah kualitatif. Kajian ini menunjukkan bahawa masalah yang paling serius dihadapi ialah ketidaksediaan para guru melaksanakan agenda ini kerana kekurangan ilmu dan kemahiran.
Item Type: | Article (Journal) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | teaching, critical and creative thinking, Malaysia |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1025 Teaching (principles and practices) L Education > LB Theory and practice of education > LB1705 Education and training of teachers |
Kulliyyahs/Centres/Divisions/Institutes (Can select more than one option. Press CONTROL button): | Kulliyyah of Education |
Depositing User: | Professor Rosnani Hashim |
Date Deposited: | 24 Jul 2013 12:56 |
Last Modified: | 04 Oct 2014 06:34 |
URI: | http://irep.iium.edu.my/id/eprint/26898 |
Actions (login required)
View Item |