Mohd Ali, Hairuddin
(2007)
Faktor kepengikutan sebagai strategi meningkatkan kapasiti organisasi: Satu kajian di sekolah-sekolah kebangsaan Malaysia.
Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 17 (2).
pp. 135-151.
ISSN 1511-4147
Abstract
Walaupun konsep kepengikutan telah wujud sejak 2,500 tahun yang lalu namun ianya tidak menarik ramai para penyelidik untuk meneroka lebih mendalam terhadap peranan peranan dan sumbangannya meningkatkan kapisiti organisasi. Adalah menjadi objektif kajian ini untuk cuba meneroka apakah status-status serta kategori-kategori kepengikutan di sekolah-sekolah yang terlibat dengan program memperkasa sekolah-sekolah kebangsaan di Malaysia. Kajian ini menggunakan skala enam mata yang telah dibina oleh Robert E. Kelly bagi pengutipan data daripada 406 responden yang terdiri daripada semua guru penolong kanan 150 buah sekolah yang dikaji. Perisian komputer SPSS 11.5 digunakan untuk statistik deskriptif sementara perisian Amos 7.0 digunakan untuk analisis pengesahan faktor. Dengan menggunakan pendekatan analisis pengesahan faktor, jumlah akhir sub-skala penentuan kategori-kategori kepengikutan dapat disahkan. Berasaskan jumlah skor sub-skala bagi pemboleh-pemboleh ubah latent iaitu pemikiran bebas dan penglibatan aktif, pakej perisian komputer SPSS 11.5 digunakan untuk menganalisis untuk menganalisis serta menentukan lima kategori kepengikutan iaitu passive, alienated, conformist, pragmatist dan exemplary yang wujud di sekolah-sekolah yang terlibat dengan program memperkasa sekolah kebangsaan. Implikasi dapatan kajian daripada segi aspek meningkatkan kapisiti organisasi dibincangkan di samping mencadangkan aspek-aspek kajian pada masa akan datang.
Actions (login required)
|
View Item |