IIUM Repository

Child education : what should be optimal

Badzis, Mastura (2006) Child education : what should be optimal. Jurnal Pendidikan Islam, 12 (1). pp. 77-90. ISSN 0127-5153

[img] PDF (Child education: what should be optimal) - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Dasar negara tidak seharusnya tertumpu hanya kepada pembangunan ekonomi dan perindustrian malah penekanan perlu diberikan kepada pendidikan kanak-kanak, khasnya di peringkat awal perkembangan. Pendekatan yang positif dalam mendidik kanak-kanak adalah suatu yang amat kritikal kerana ianya akan menjadi asas bagi seorang kanak-kanak untuk berfikiran positif terhadap sekolah dan kehidupan pada masa depan. Kertas kerja ini mengaskan bahawa pengalaman pembelajaran yang perlu didedahkan kepada kanak-kanak mestilah berasaskan kepada minat, mengikut tahap perkembangan dan kemampuan mereka. Pendidikan kanak-kanak perlu bermula dari rumah, lebih menjurus kepada pendekatan yang tidak formal, mempelajari kemahiran kehidupan sosial dan lebih menghargai serta mengutamakan proses pembelajaran bukannya hasil pembelajaran. Kertas kerja ini juga mengupas beberapa strategi utama perlu dijadikan asas dan dipraktikkan dalam mendidik kanak-kanak. Pendidikan kanak-kanak yang memberi tumpuan berlebih-lebihan kepada pencapaian akademik, boleh memberi kesan yang negatif kepada perkembangan mereka.

Item Type: Article (Journal)
Additional Information: 2152/29465
Uncontrolled Keywords: Children, education
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Kulliyyahs/Centres/Divisions/Institutes (Can select more than one option. Press CONTROL button): Kulliyyah of Education
Depositing User: Farhan Istikarah
Date Deposited: 22 Jul 2013 10:55
Last Modified: 23 Jul 2013 09:20
URI: http://irep.iium.edu.my/id/eprint/29465

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year