Hashim, Rosnani (1999) Pengurusan pendidikan untuk sekolah berkesan daripada perspektif Islam. In: Seminar JPPG 1998 : Pendidikan Guru untuk Sekolah Berkesan, 26-28 October, 1998, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.
|
PDF (Pengurusan pendidikan untuk sekolah berkesan )
- Published Version
Download (3MB) | Preview |
Abstract
Kertas kerja ini membincangkan konsep sekolah berkesan dari segi pengurusannya menurut perspektif Islam. Secara keseluruhannya, skolah berkesan daripada perspektif Islam memperlihatkan ciri-ciri berikut: (a) ketinggian moral dan akhlak di kalangan warga pendidikan, (b) kesepaduan kurikulum dengan agama, (c) budaya sekolah yang menjanakan persaudaraan Islam, (d) kewujudan budaya ilmu yang memberi penghormatan kepada guru dan kecintaan kepada ilmu, dan (e) memberi kemudahan kepada aktiviti yang diberi perhatian oleh agama dan mencegah perkara mungkar. Berdasarkan konsep sekolah berkesan daripada perspektif Barat dan Islam, beberapa implikasi terhadap pengurusan sekolah berkesan daripada perspektif Islam dibincangkan.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Full Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | training of teachers, effective teaching, islam |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > BP1 Islam L Education > LB Theory and practice of education > LB1705 Education and training of teachers L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum L Education > LB Theory and practice of education > LB2801 School administration and organization |
Kulliyyahs/Centres/Divisions/Institutes (Can select more than one option. Press CONTROL button): | Kulliyyah of Education |
Depositing User: | Professor Rosnani Hashim |
Date Deposited: | 08 May 2013 11:17 |
Last Modified: | 08 May 2013 11:18 |
URI: | http://irep.iium.edu.my/id/eprint/26965 |
Actions (login required)
View Item |