Hashim, Rosnani and Hashim, Sulaiman (2005) Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar. In: Konvension Teknologi Pendidikan Ke-18, 16-19 September, 2005, Kuala Terengganu.
|
PDF ( Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL)
- Published Version
Download (4MB) | Preview |
Abstract
Satu daripada punca kemunduran pelajar luar bandar bersebab kemiskinan prasarana pembelajaran di sekolah. Kelemahan ini lebih ketara bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris disebabkan kekurangan guru yang layak dan mahir. Pelajar luar bandar ini juga kurang bernasib baik berbanding rakan mereka di bandar sebab Bahasa Inggeris jarang sekali didengar atau pun digunakan dalam komunikasi harian. Kajian ini merupakan satu usaha untuk menentukan sama ada akses kepada pembelajaran Bahasa Inggeris dapat ditingkatkan dengan menyediakan kemudahan pembelajaran bersandarkan Web. Tiga buah sekolah bandar dan tiga buah sekolah luar bandar yang mewakili tiga peringkat pembelajaran, iaitu Tahun Tiga, Tahun Lima dan Tingkatan Satu telah dipilih. kaedah eksperimental menggunakan kumpulan rawatan dan kawalan di setiap sekolah. Guru mengajar berbantukan Web selama 20 waktu meliputi hampir 10 minggu. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian Bahasa Inggeris bagi kumpulan rawatan berbanding kumpulan kawalan secara kesuluruhannya, bagi pelajar bandar berbanding luar bandar, dan di antara tiga tahap pendidikan.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Full Paper) |
---|---|
Additional Information: | 593/25940 |
Uncontrolled Keywords: | English language, teaching, web |
Subjects: | L Education > L Education (General) P Language and Literature > PE English T Technology > T Technology (General) |
Kulliyyahs/Centres/Divisions/Institutes (Can select more than one option. Press CONTROL button): | Kulliyyah of Education |
Depositing User: | Majdina Mansor (Part Time Staff) |
Date Deposited: | 24 Jul 2013 08:28 |
Last Modified: | 19 Feb 2016 17:54 |
URI: | http://irep.iium.edu.my/id/eprint/25940 |
Actions (login required)
View Item |