IIUM Repository

Perubahan dan pengesahan modul penilaian bacaan Al-Quran TPT pelajar UIAM

Ahmad Lutfi, Mujahid and Nik Man, Nik Muhammad (2023) Perubahan dan pengesahan modul penilaian bacaan Al-Quran TPT pelajar UIAM. In: Research Insights in Teaching and Learning. CELPAD Research Unit, CELPAD, IIUM, Kuala Lumpur, pp. 173-184.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (8MB) | Request a copy

Abstract

Tilawah Placement Test (TPT) merupakan ujian yang dijalankan bagi menetapkan peringkat bacaanpelajar sebelum menduduki kelas Tilawah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). KelasTilawah al-Quran ialah subjek wajib universiti yang perlu diambil oleh setiap pelajar sebagai syaratgraduasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Penilaian yang dijalankan oleh panelujian berdasarkan tahap kelancaran bacaan pelajar mengikut ayat-ayat al-Quran yang diberikansemasa tempoh ujian. Satu modul penilaian telah disusun bagi menjalankan proses ini. Tujuan modulini disusun adalah untuk meletakkan satu garis panduan supaya dapat menjadi rujukan oleh panelpenilai semasa ujian dijalankan. Garis panduan yang ditetapkan bertujuan untuk penyelarasan pelantindakan yang dijalankan oleh semua panel penilai yang terlibat dengan ujian. Hal Ini juga bagimengelakkan sebarang ketidaktelusan semasa ujian dijalankan. Antara aspek penilaian adalah darisudut kekerapan kesalahan yang dilakukan dalam bacaan, sama ada kesalahan yang jelas ataupuntersembunyi. Keputusan ujian akan menentukan tahap kelas mana yang akan diduduki oleh pelajartersebut. Kajian ini dijalankan menggunakan metod pengumpulan data berdasarkan rakaman ujianyang telah dijalankan. Sampel kajian diambil daripada ujian TPT yang dijalankan pada Semester 22021/ 2022 (Batch 1). Berdasarkan ujian yang dijalankan, kajian ini mendapati bahawa modul inidapat membantu panel penilai dalam proses ujian. Penggunaan modul ini juga dapat menyelaraskantahap penilaian yang dilakukan oleh panel-panel yang berbeza berdasarkan proses semakan balasyang dilakukan oleh panel yang berbeza bagi senarai pelajar yang sama. Tahap kesepakatan yangdicapai oleh panel yang berbeza mencapai 88% berdasarkan analisis yang telah dijalankan.

Item Type: Book Chapter
Uncontrolled Keywords: Tilawah Placement Test, modul penilaian bacaan al-Quran, kelas Tilawah
Subjects: BPL Islamic education > BPL27 Aims and objectives of education. Sustainable education
Kulliyyahs/Centres/Divisions/Institutes (Can select more than one option. Press CONTROL button): Centre for Languages and Pre-University Academic Development (CELPAD) > Tilawah Al-Quran Divsion
Centre for Languages and Pre-University Academic Development (CELPAD)
Depositing User: Mr Mujahid Bin Ahmad Lutfi
Date Deposited: 23 Jan 2025 09:03
Last Modified: 23 Jan 2025 09:03
URI: http://irep.iium.edu.my/id/eprint/118514

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year