IIUM Repository

Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun

Nahar, Nora'Azian and Hamidi, Nur’ainun Mardhiah and Abu Zarim, Nurqistina Najhah and Wan Samsuddin, Wan Nur Aqilah and Ismail, Siti Umairah (2024) Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun. In: Seminar Bahasa, Budaya dan Sastera 2024 Peringkat Kebangsaan, Kulliyyah Pelancongan Mampan dan Bahasa Kontemporari UIAM Kampus Pagoh.

[img]
Preview
PDF
Download (9MB) | Preview

Abstract

Kanak-kanak banyak terdedah kepada skrin terutamanya bagi tujuan kelas dalam talian malah mereka juga tidak terlepas untuk mengikuti trend dengan kemunculan aplikasi media sosial yang tular pada waktu kini. Kajian ini dijalankan kerana jumlah kanak-kanak yang mempunyai masalah untuk berkomunikasi semakin bertambah (speech delay) serta selari dengan keadaan semasa yang memperlihatkan bahawa kanak-kanak dan remaja semakin terpengaruh dengan perkara yang terdapat dalam media sosial. Pengkaji sebelum ini juga lebih menumpukan skop kajian mereka terhadap remaja berbanding dengan kanak-kanak. Objektif kajian ini ialah mengkaji kaitan antara tempoh masa yang diluangkan oleh kanak-kanak di media sosial dengan interaksi sosial mereka dan mengaitkan hubungan antara Teori Ekologi Bronfenbrenner dengan komunikasi kanak-kanak bawah 12 tahun. Reka bentuk kualitatif telah dipilih dan dijalankan melalui kaedah temu bual. Instrumen yang dipilih bagi menjalankan kajian ini adalah kutipan data melalui panggilan telefon kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak berusia 12 tahun dan ke bawah. Hasil kajian ini telah menunjukkan kaitan bahawa tempoh masa yang diluangkan oleh kanak-kanak di media sosial boleh mempengaruhi interaksi sosial mereka serta menunjukkan bahawa penggunaan media sosial secara terkawal boleh membendung masalah komunikasi, moral dan akhlak kanak-kanak. Kajian ini juga telah membuktikan hubungan antara Teori Ekologi Bronfenbrenner dengan komunikasi kanak-kanak bawah 12 tahun iaitu perkembangan kanak-kanak dipengaruhi oleh persekitaran mereka. Sebagai cadangan penambahbaikan, pengkaji akan datang boleh mengaitkan kajian ini dengan Teori Kognitif Jean Piaget bagi menerangkan bagaimana media sosial ini boleh mempengaruhi tumbesaran kanak-kanak pada peringkat sensorimotor, peringkat pra-operasi dan peringkat operasi konkrit.

Item Type: Proceeding Paper (Keynote)
Uncontrolled Keywords: Kata Kunci: media sosial, Teori Ekologi Bronfenbrenner, komunikasi kank-kanak, interaksi sosial, masalah komunikasi
Subjects: P Language and Literature > PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania > PL5101 Malay
Kulliyyahs/Centres/Divisions/Institutes (Can select more than one option. Press CONTROL button): Kulliyyah of Sustainable Tourism and Contemporary Languages
Depositing User: Dr Nora'Azian Nahar
Date Deposited: 30 Dec 2024 16:59
Last Modified: 30 Dec 2024 16:59
URI: http://irep.iium.edu.my/id/eprint/117269

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year